Al-An’am
KaSyaF Al-HaQ
"Lihat burung yg terbang berpuluh batu dari sarang, balik pulak semula dengan selamat tanpa sesat. Siapa yang pandu arah?"
Judul buku: Khasyaf Al-Haq (mengenal Allah).
Oleh: Mohd Yusoff Cik Wook
Terbitan: Likur Enterprise Hadis: 'AWAL-AWAL BERAGAMA ITU MENGENAL ALLAH' SULUH PAKU CARILAH PAKU, PAKU BERADA DI DALAM DULANG, SULUHLAH AKU CARILAH AKU, AKU BERADA DI DALAM TERANG.
Syukur aku pada Tuhan sebab akhirnya mpertemukan buku yg aku cari2 selama ini. Alhamdulillah, setiap persoalan dijawab dgn kemas, teliti dan rapi dlm buku ni. Inilah kitab makrifat (mengenal Allah) yg bernama Khasyaf Al-Haq yg mbicarakan soal ilmu mengenal diri dan ilmu mengenal Allah. Berasal dari ulamak Kelantan yg unggul lg terbilang dimasa dahulu. Kitab bg menyingkap rahsia ketuhanan sebagai pakaian hidup dan tumpangan mati. Sebahagian kandungan kitab ini mengandungi ilmu yg mbicarakan soal yg sulit dan teramat berat utk dperjelaskan melalui kalam. Adalah haram hukumnya utk dinukil dan dpertuturkan. Selebihnya akan dimengerti bila tingkatan hidup kita sampai ke sana. Ilmu ini pada asalnya diturunkan melalui mulut ke mulut, yg kini mendatangi kita dlm bentuk nukilan. Sebagai pembuka jalan menuju ilmu khasyaf dan pembuka kaedah menuju ilmu mengenal Allah. Serasanya akal hambaMu yg fakir, daif dan lemah ini, tidak mampu untuk menyingkap tabir rahsiaMu yg ghaib, apalagi utk mbicarakan soal diriMu Yang Maha Tinggi. Dgn yg tersirat disebalik suratan kalam, hendaknya mendapat faham dgn izinMu ya Allah. Mengarang ilmu makrifat tidak semudah ilmu feqah. Kaedah penyampaian ilmu makrifat memerlukan ilmu rasa, ilmu zuk dan ilmu khasyaf hasil dari makrifat kepada Allah. Ilmu yg terpendam dilautan hati, teramat dalam utk diperlihat dan teramat tinggi utk ditafsir, melainkan melalui mata hati mereka yg mengenal Allah (makrifat). Usaha utk menzahir dan menimbulkan mutiara khasyaf (ilmu zuk) kepermukaan hati. Untuk itulah diterjemahkan nukilan kalam ini. Mudah2an melalui 'Kitab Khasyaf Al-Haq, kita sama2 dpt mengenal Allah melaluinya. Khasyaf Al-Haq diberi nama, mbicarakan rahsia ilmu yg disebalik huruf. Menyingkap tabir rahsia Allah yg tenggelam di lautan ghaib. Mengajak kita menyeberangi sempadan hairan dan melewati batasan akal. Khasyaf Al-Haq adalah pengembaraan kalam menuju fana', menuju binasa dan menuju zuk (ilmu rasa). Kalam yg membawa suluhan ilmu ke penghujung akal. Kitab mencari ilmu yg didalam genggaman, mencari gajah didepan mata dan mencari barang yg tidak hilang. Sungguhpun begitu, dikejar semakin jauh, dipanggil semakin sayup, dicari semakin hilang, dilihat semakin ghaib dan lemah akal bila dikaji. Inilah kitab mata mencari kening, yg dicari juga adalah yg mencari, yg menyembah adalah juga yg disembah dan yg memanggil adalah juga yg dipanggil. Khasyaf Al-Haq kitab cahaya rohani, kalam yg menyuluh jalan mengenal Allah, mengenal diri (roh), mengenal jasad, mengenal fana' dan menyuluh jalan mengenal diri sendiri. Khasyaf Al-Haq, hendaklah dibaca dgn mata hati, dipandang dgn pemandangan dan dilihat dgn penglihatan. Hendaklah ia dibaca mengikut turutan tertib dan jgn sekali2 melangkau diantara bab. Perlu berguru jalan mengenal Tuhan ini, carilah Guru Mursyid yg boleh menerangkan setiap isi kandungan kitab Khasyaf Al-Haq ini. Berhati2lah dlm mencari guru yg sebenar, tuluskan hati dan berdoa ingin berkenalan dgn cintaNya, Tuhan akan aturkan jalan itu. Khasyaf Al-Haq adalah sebuah hasil seni yg termat tinggi nilai harganya, menyingkap ilmu khasyaf dgn cermat, teratur, halus, mendalam dan mudah utk difahami oleh sebilang usia. Antara persoalan2 yg dperbincangkan:
PENGENALAN MENGENAL ALLAH.
1. Apakah ilmu pertama dlm Islam.
2. Apakah tujuan Allah jadikan makhluk. Antara huraian yg boleh dikongsi bersama: Tujuan Allah jadikan makhluk dan tujuan Allah jadikan diri kita ini adalah supaya diriNya dpt dikenal. Mengenal Allah telah menjadi satu tujuan dan menjadi perkara pokok dlm kejadian tiap2 sesuatu termasuklah kejadian diri kita manusia. Setelah kita tahu tujuan kita dijadikan, kenapa kita tidak berasakan mencari jalan ke arah itu? Untuk menuju ke arah mengenal Allah, tilikilah kepada diri sendiri (roh) dan renungilah ke dalam diri sendiri sedalam2nya agar dgn cara itu, Allah akan dpt dikenal disebaliknya. Keadaan Allah mperkenal dan mperlihatkan diriNya kepada makhluk manusia itu adalah melalui penzahiran sifat2 wajahNya atas diri kita. Manusia itu adalah bayanganNya. Apabila wajah Allah itu terzahir pada sifat penglihatan, maka akan terleburlah sifat mata. Apabila wajah Allah itu terzahir pada sifat pendengaran, maka akan terleburlah pada sifat telinga. Apabila wajah Allah itu terzahir pada keseluruhan sifat jasad kita, maka akan terbinasalah seluruh diri kita. Apabila wajah Allah itu terzahir atas sifat sekalian makhluk, maka akan lebur dan binasalah sekalian alam. Di situlah hanya wajah Allah yg kelihatan disegenap pelusuk pandangan kita. Diciptakan diri kita ini adalah bertujuan supaya Allah dpt disembah. Makna perkataan 'sembah' bukan sahaja merujuk kepada perkara sembahyang, tetapi lebih merujuk kepada ilmu mengenal Allah. Perkara mengenal Allah itu merupakan perkara asas yg pertama didalam Islam, manakala perkara ibadah seumpama ibadah sembahyang dan yg lainnya adalah termasuk perkara yg dtg kemudian sesudahnya. Pengertian sembah adalah merujuk kepada perkara mengenal Allah. Hanya setelah melalui ilmu mengenal diri dan melalui ilmu mengenal Allah sahaja yg membolehkan kita menyembah dan mengabdikan diri dgn sempurna dlm pekerjaan ibadah kpd Allah. Terutamanya dlm ibadah sembahyang, mengucap dua kalimah syahadah, puasa dan sebagainya. Jika tidak mengenal Allah, kepada siapakah hendak kita tujukan ibadah kita? Umpamanya jika kita ingin berkenalan dgn seseorang, kita seharusnya mengenali tentang dirinya keseluruhan utk mpermudahkan urusan perhubungan itu. Pengabdian (menyembah) hanya akan terhasil setelah mengenal Allah. Tanpa mengenal Allah, pengabdian diri kepada Allah tidak akan terhasil. Setiap pengabdian atau sembahyang (sembah), hendaklah didahului dgn perkara mengenal Allah. Agar Allah itu dpt dilihat dan dpt dikenal, maka diperlihat dan diperzahirkan sifat2 wajahNya atas diri kita manusia. dari situ juga kita semua dpt melihat dan mengenal Allah melaluinya. Untuk itu, marilah kita sama2 melihat kepada diri kita sendiri agar Allah itu dpt dikenal melaluinya. Bagi yg berpandangan jauh, tujuan diciptanya manusia itu adalah supaya dpt melihat penzahiran wajah Allah atas sifat makhluk dan atas diriNya sendiri. Dgn cara menilik kepada diri sendiri, ianya membolehkan kita nampak Allah, lihat Allah dan mengenal Allah dgn lebih nyata dan terang melaluinya. Untuk melihat dan memandang Allah, kita tidak perlu kpd syarat dan rukun yg lain, selain dari diri kita sendiri!
3. Selain tujuan mengenal Allah, apakah masih ada tujuan lain kenapa makhluk dijadikan.
4. Apakah Allah dpt dikenal.
5. Bagaimana cara mengenal Allah. *mengenal Allah melalui sifatNya. *mengenal Allah melalui bekas2 sifatNya. 6. Bagaimana cara melihat Allah. 7. Untuk melihat Allah itu, apakah ada tabir atau hijab. 8. Apakah beza antara org Islam dgn org beriman. 9. Bagaimana iktikad hati org yg mengenal Allah. 10. Apakah tanggungjawab hamba ke atas Allah dan apakah tanggungjawab Allah ke atas hamba.
11. Bagaimana tanda hampirnya kita kpd Allah.
12. Bagaimana tanda sampainya kita kpd Allah.
13. Bagaimana tandanya kita tidak mharap balasan.
14. Bagaimana tanda tawakkal terhadap Allah.
15. Bagaimana tandanya kita mengenal Allah.
16. Bagaimana tandanya kita mengenal diri (roh).
17. Sifat peribadi bagaimanakah yg diamalkan oleh org makrifat. 18. Bagaimana cara untuk menzahirkan Allah. MENGENAL ALLAH MELAUI ILMU TAUHID:
1. Apakah maksud tauhid.
2. Apakah asas tauhid.
3. Sebab apa ilmu tauhid menjadi satu kewajipan dan kemestian.
4. Cerita: Malaikat Jibrail mengajar Rasulullah tentang Islam, iman dan ehsan.
5. Apakah maksud tauhid, menurut tafsiran ilmu makrifat.
6. Apakah perkara yg hendak ditauhidkan.
7. Bagaimana cara mengenal Allah melalui ilmu tauhid. MENGENAL ALLAH MELALUI ILMU AGAMA: 1. Apakah makna agama.
2. Apakah saranan Jibrail tentang agama.
3. Apakah agama yg diterima Allah.
4. Bagaimana mengenal Allah melalui agama mengikut ilmu makrifat. MENGENAL ALLAH MELALUI ILMU ISLAM:
1. Apakah maksud Islam.
2. Apakah asas rukun Islam.
3. Bagaimana mengukur kebenaran Islam. 4. Bagaimana mengenal Allah melalui rukun Islam yg lima mengikut ilmu makrifat. MENGENAL ALLAH MELALUI ILMU IMAN: 1. Apakah maksud iman. *iman menurut pandangan syariat. *iman menurut pandangan ilmu makrifat. 2. Apakah asas iman. 3. Apakah hukum bagai yg tidak mpelajari ilmu iman. 4. Bagaimana pekerjaan Islam dan bagaimana pekerjaan iman. 5. Bagaimana caranya mhampiri iman. 6. Apakah yg amat dikhuatiri oleh Rasulullah terhadap umatnya yg akan datang. 7. Apakah iman boleh mbawa kepada pbentukan peribadi. MENGENAL ALLAH MELALUI ILMU IHSAN: 1. Apakah itu ihsan. *ihsan menurut bahasa. *ihsan menurut pandangan syariat. *ihsan menurut pandangan makrifat. 2. Dapatkah kita melihat Allah sebagaimana Allah melihat kita. 3. Apakah pengertian ihsan menurut ilmu makrifat. 4. Apakah hukum bagi yg tidak sampai ke tahap ihsan. 5. Bagaimana iktikad org yg bpegang kepada ihsan. 6. Apakah kelebihan ilmu ihsan. 7. Bagaimana kaedah memahami Hadis dan Al-Quran dlm kontek ilmu ihsan. 8. Bagaimana cara ihsan menzahirkan Allah didalam solat. 9. Apakah tahap ihsan dapat melihat, memandang dan menyatakan Allah. MENGENAL ALLAH MELALUI ILMU FARDHU AIN: 1. Apakah maksud ainul yakin dan hakkul yakin. 2. Apakah tanda sampai kepada tahap hakkul yakin. 3. Bagaimana ilmu yakin dpt mhilangkan rasa tahut. 4. Apakah yg ditanggung oleh mereka yg yakin. 5. Setakat mana keyakinan terhadap akal, keyakinan tahap ilmudan keyakinan tahap makrifat. *tahap keyakinan akal. *tahap keyakinan ilmu. *tahap keyakinan makrifat. MENGENAL ALLAH MELALUI ILMU FEQAH: 1. Apakah maksud feqah. 2. Setakat mana had mpelajari ilmu feqah. MENGENAL ALLAH MELAUI ILMU USULUDDIN: 1. Apakah maksud ilmu usuluddin. 2. Setakat mana had sempadan mpelajari ilmu usuluddin. 3. Apakah perkara wajib, perkara harus dan perkara mustahil bagi Allah. MENGENAL ALLAH MELALUI ILMU SYARIAT: 1. Apakah maksud syariat. 2. Apakah pengertian syariat menurut ilmu makrifat. 3. Apakah perumpamaan tahap ilmu syariat. 4. Apakah yg mhalang golongan berilmu syariat dari mengenali Allah. 5. Cerita iktibar Nabi Allah Khaidir. 6. Bagaimana cara golongan syariat memilih jalan mengenal Allah. 7. Bagaimana cara memasukkan pekerjaan anggota batin supaya ikut serta dlm pekerjaan anggota zahir dlm ibadah. 8. Bagaimana ilmu syariat mdatangkan pkara Zuk dlm ibadah. 9. Apakah pekerjaan anggota syariat. 10. Bagaimana cara mengenal Allah melalui ilmu syariat. 11. Sampai kemana tahap penamat ilmu syariat.
MENGENAL ALLAH MELALUI ILMU TARIKAT:
1. Apakah maksud ilmu torikat.
2. Apakah perumpamaan tahap ilmu torikat.
3. Apakah maksud torikat menurut ilmu makrifat.
4. Bagaimana tahap ilmu torikat memilih jalan menuju makrifat.
5. Bagaimana cara memahami ilmu torikat.
6. Bagaimana cara org makrifat mengenal Allah.
7 Sampai kemana tahap penamat ilmu torikat. MENGENAL
ALLAH MELALUI ILMU HAKIKAT:
1. Apakah maksud ilmu hakikat.
2. Apakah maksud hakikat menurut ilmu makrifat.
3. Apakah perumpamaan tahap ilmu hakikat.
4. Apakah maksud syariat tidak dpt dipisahkan dgn hakikat. 5. Apakah yg mhalang golongan hakikat dari mengenal Allah. 6. Bagaimana cara dan kaedah mpelajari dan mdalamiilmu hakikat.
7. Bagaimana mengenal Allah melalui ilmu hakikat.
MENGENAL ALLAH MELALUI ILMU MAKRIFAT:
1. Apakah maksud makrifat.
2. Sampai kemanakah had fardhu mpelajari ilmu makrifat.
3. Apakah perumpamaan tahap ilmu makrifat.
4. Bagaimana tahap keyakinan mengenal Allah, sehingga sampai kepada tahap baqo' dlm wajah Allah.
5. Makrifat yg sebagaimana mbawa pkara yakin sehingga sampai kepada tahap baqo'.
6. Bagaimana ilmu makrifat mambawa kepada sifat fakir.
7. Apakah ilmu yg berkaitan dgn ilmu makrifat.
8. Apakah rahsia rasa (zuk) dlm makrifat.
9. Bagaimana airmata boleh membeli ilmu makrifat.
10. Bagaimana memasukkan perkara rasa dlm ibadah.
11. Bagaimana kedudukan doa bagi org makrifat.
12. Apakah hukum ibadah yg tidak disertai makrifat.
13. Dimana letaknya tempat belajarilmu makrifat.
14. Bagaimana mengenal Allah melalui ilmu makrifat.
15. Sampai kemana had penamat ilmu makrifat.
MENGENAL ALLAH MELAUI AKAL:
1. Apakah maksud akal.
2. Dimana letaknya akal zahir (otak).
3. Dimana letaknya akal batin.
4. Siapa sebenarnya akal.
5. Bagaimana menentu akal sempurna atau tidak.
MENGENAL ALLAH MELALUI HATI:
1. Apa maksud hati.
2. Apakah makna hati kasar.
3. Apakah makna hati halus.
MENGENAL ALLAH MELALUI QALBU:
1. Apakah maksud qalbu.
2. Qalbu ada berapa jenis.
3. Dimana letak usaha dan ikhtiar.
4. Apakah qalbu bertempat.
5. Siapakah yg patut dipersalahkan atas pbuatan kita.
6. Apakah yg menentukan kafir atau Islamnya seseorang.
7. Apakah fungsi dan kewajipan anggota zahir.
8. Apakah maksud qalbu mukmin.
9. Bagaimana rupa qalbu yg kotor.
10. Bagaimana rupa qalbu yg bersih.
MENGENAL ALLAH MELALUI JIWA:
1. Apakah maksud jiwa.
2. Apakah maksud jiwa mutmain'nah.
3. Bagaimana keadaan jiwa org mutmain'nah.
4. Jiwa kita terbahagi berapa bahagian.
MENGENAL ALLAH MELALUI LAILATUL QADAR:
1. Apakah makna lailatul qadar.
2. Bila berlakunya lailatul qadar.
3. Benarkah peristiwa lailatul qadar merubah hati secara tiba2.
4. Bagaimana tabiat dan gelagat masyarakat dlm menunggu kunjungan lailatul qadar.
5. Apakah kelebihan malam lailatul qadar.
6. Bagaimana pegangan (iktikad) bagi mereka yg telah manikmati lailatul qadar.
7. Bagaimana cara utk mendapatkan lailatul qadar.
8. Bagaimana lailatul qadar dpt mbawa kita kepada mengenal diri.
9. Apakah dgn cara menilik diri sendiri (musyahadah) boleh mbawa kita menikmati lailatul qadar dan mengenal Allah.
10. Apakah pendapat syarak tentang kedatangan lailatul qadar.
11. Apakah maksud peristiwa sujud dan tunduk pada hari lailatul qadar.
12. Cerita pertama, dari salah seorang hamba Allah yg mendapat kurnia malam lailatul qadar.
13. Cerita kedua, org yg dapat menikmati malam lailatul qadar.
14. Cerita ketiga, org yg dapat menikmati malam lailatul qadar.
MENGENAL ALLAH MELALUI SIFAT DUA PULUH:
1. Apakah maksud sifat dua puluh.
2. Adakah Allah mempunyai sifat.
3. Apakah asas sifat dua puluh.
4. Apakah bentuk sifat Allah.
5. Bahagian
2 sifat dua puluh. MENGENAL ALLAH MELALUI SIFAT NAFSIAH (DALAM SIFAT DUA PULUH):
1. Apakah maksud sifat ma'ni.
2. Apakah sifat yg terkandung dlm ma'ni.
3. Apakah bentuk sifat ma'ni.
4. Apakah perumpamaan sifat ma'ni.
5. Apakah pengajaran yg dapat kita ambil dari pelajaran sifat ma'ni.
6. Apakah sifat ma'ni Allah yg terzahir pada diri kita.
7. Apakah hubungan sifat ma'ni dgn roh.
8. Apakah peranan sifat ma'ni.
MENGENAL SIFAT ALLAH MELALUI SIFAT MAKNAWIAH (DALAM SIFAT DUA PULUH):
1. Apakah maksud sifat maknawiah.
2. Apakah sifat yg terkandung dlm maknawiah.
3. Apakah bentuk sifat maknawiah.
4. Apakah perumpamaan sifat maknawiah.
5. Apakah peranan sifar ma'ni.
6. Maknawiah ada berapa sifat.
7. Apakah hubungan sifat ma'ni dgn sifat maknawiah dan apa pula hubungannya dgn diri kita.
8. Apakah hubungkaitnya sifat maknawiah dgn dua kalimah syahadah.
MENGENAL ALLAH MELALUI SIFAT SALBIAH (DALAM SIFAT DUA PULUH):
1. Apakah maksud sifat salbiah.
2. Apakah sifat yg terkandung dlm salbiah.
3. Apakah bentuk sifat salbiah.
4. Apakah peranan sifat salbiah. 5. Apakah sifat salbiah Allah yg terzahir pada diri kita.
MENGENAL ALLAH MELALUI DUA KALIMAH SYAHADAH: 1. Apakah maksud syahadah mengikut syarak.
2. Apakah pengertian syahadah mengikut ilmu makrifat.
3. Apakah benar kalimah syahadah sudah sedia ada sejak azali.
4. Apakah hubungan sifat dua puluh dgn kalimah syahadah. 5. Apakah benar Muhammad dan kalimah syahadah telah wujud sejak azali.
6. Apakah hubungan sifat dua puluh dgn kalimah syahadah. 7. Siapakah saksi dan yang menyaksikan ucapan syahadah.
MENGENAL ALLAH MELALUI KALIMAH "LA" (NAFI) (DALAM KALIMAH SYAHADAH):
1. Apakah maksud kalimah 'la' (nafi) dlm syahadah.
2. Bagaimana meletakkan tafsiran kalimah 'la' atas diri kita. 3. Bagaimana pegangan hati (iktikad) org makrifat dgn kalimah 'la'.
4. Sifat dua puluh manakah yg terkandung dlm kalimah nafi (la).
5. Bolehkah akal dpt megukur sifat nafi atau kalimah 'la' melalui anggaran kualiti atau kuantiti.
6. Apakah sifat yg hendak kita nafi, tolak atau buang.
7. bagaimana cara kita utk menafi dan menolaknya.
8. Bagaimana cara utk berpegang kepada kalimah 'la' atau nafi.
MENGENAL ALLAH MELALUI KALIMAH 'ILLAH HA' (ITHSBAT) (DALAM KALIMAH SYAHADAH):
1. Apakah maksud kalimah 'illa ha' (ithsbat).
2. Cara dua puluh manakah yg tkandung dlm kalimah ithsbat (illa ha).
3. Bolehkah akal dpt mengukur sifat ithsbat atau kalimah 'illa ha' melalui anggaran kualiti atau kuantiti.
4 Apakah beza antara sifat nafi (la) dgn sifat ithsbat.
5. bagaimana meletakkan tafsiran kalimah 'illa ha' (ithsbat) atas diri kita.
6. Apakah Allah meminjam pakai pakain sifatNya kepada kita atau Allah hanya menzahirkanwajahNya atas kita.
7 Apakah sebab dan tujuannya ilmu itsbat ini dipelajari.
8. Bagaimana cara utk berpegang kepada kalimah ithsbat.
MENGENAL ALLAH MELALUI KALIMAH "ILLA" (SABIT) (DALAM KALIMAH SYAHADAH):
1. Apakah maksud kalimah 'illa' (tsabit).
2. Sifat dua puluh manakah yg terkandung dlm kalimah sabit (sebab) atau 'illa'.
3. Bagaimana cara menghayati sifat 'ila' menurut suluhan ilmu makrifat.
4. Bolehkah akal dpt mengukur sifat tsabit atau kalimah 'illa' melalui anggaran kualiti atau kuantiti. MENGENAL ALLAH MELALUI ALLAH (MUSABIT) (DALAM KALIMAH SYAHADAH):
1. Apakah pengertian kalimah musabit (kalimah Allah). 2. Sifat dua puluh manakah yg terkandung dlm kalimah musabit. 3. Bagaimana cara memahami dan menghayati kalimah musabit.
4. Bolehkah akal dapat mengukur sifat musabit atau kalimah Allah melalui anggaran kualiti atau kuantiti.
KaSyaF Al-HaQ
"Lihat burung yg terbang berpuluh batu dari sarang, balik pulak semula dengan selamat tanpa sesat. Siapa yang pandu arah?"
Judul buku: Khasyaf Al-Haq (mengenal Allah).
Oleh: Mohd Yusoff Cik Wook
Terbitan: Likur Enterprise Hadis: 'AWAL-AWAL BERAGAMA ITU MENGENAL ALLAH' SULUH PAKU CARILAH PAKU, PAKU BERADA DI DALAM DULANG, SULUHLAH AKU CARILAH AKU, AKU BERADA DI DALAM TERANG.
Syukur aku pada Tuhan sebab akhirnya mpertemukan buku yg aku cari2 selama ini. Alhamdulillah, setiap persoalan dijawab dgn kemas, teliti dan rapi dlm buku ni. Inilah kitab makrifat (mengenal Allah) yg bernama Khasyaf Al-Haq yg mbicarakan soal ilmu mengenal diri dan ilmu mengenal Allah. Berasal dari ulamak Kelantan yg unggul lg terbilang dimasa dahulu. Kitab bg menyingkap rahsia ketuhanan sebagai pakaian hidup dan tumpangan mati. Sebahagian kandungan kitab ini mengandungi ilmu yg mbicarakan soal yg sulit dan teramat berat utk dperjelaskan melalui kalam. Adalah haram hukumnya utk dinukil dan dpertuturkan. Selebihnya akan dimengerti bila tingkatan hidup kita sampai ke sana. Ilmu ini pada asalnya diturunkan melalui mulut ke mulut, yg kini mendatangi kita dlm bentuk nukilan. Sebagai pembuka jalan menuju ilmu khasyaf dan pembuka kaedah menuju ilmu mengenal Allah. Serasanya akal hambaMu yg fakir, daif dan lemah ini, tidak mampu untuk menyingkap tabir rahsiaMu yg ghaib, apalagi utk mbicarakan soal diriMu Yang Maha Tinggi. Dgn yg tersirat disebalik suratan kalam, hendaknya mendapat faham dgn izinMu ya Allah. Mengarang ilmu makrifat tidak semudah ilmu feqah. Kaedah penyampaian ilmu makrifat memerlukan ilmu rasa, ilmu zuk dan ilmu khasyaf hasil dari makrifat kepada Allah. Ilmu yg terpendam dilautan hati, teramat dalam utk diperlihat dan teramat tinggi utk ditafsir, melainkan melalui mata hati mereka yg mengenal Allah (makrifat). Usaha utk menzahir dan menimbulkan mutiara khasyaf (ilmu zuk) kepermukaan hati. Untuk itulah diterjemahkan nukilan kalam ini. Mudah2an melalui 'Kitab Khasyaf Al-Haq, kita sama2 dpt mengenal Allah melaluinya. Khasyaf Al-Haq diberi nama, mbicarakan rahsia ilmu yg disebalik huruf. Menyingkap tabir rahsia Allah yg tenggelam di lautan ghaib. Mengajak kita menyeberangi sempadan hairan dan melewati batasan akal. Khasyaf Al-Haq adalah pengembaraan kalam menuju fana', menuju binasa dan menuju zuk (ilmu rasa). Kalam yg membawa suluhan ilmu ke penghujung akal. Kitab mencari ilmu yg didalam genggaman, mencari gajah didepan mata dan mencari barang yg tidak hilang. Sungguhpun begitu, dikejar semakin jauh, dipanggil semakin sayup, dicari semakin hilang, dilihat semakin ghaib dan lemah akal bila dikaji. Inilah kitab mata mencari kening, yg dicari juga adalah yg mencari, yg menyembah adalah juga yg disembah dan yg memanggil adalah juga yg dipanggil. Khasyaf Al-Haq kitab cahaya rohani, kalam yg menyuluh jalan mengenal Allah, mengenal diri (roh), mengenal jasad, mengenal fana' dan menyuluh jalan mengenal diri sendiri. Khasyaf Al-Haq, hendaklah dibaca dgn mata hati, dipandang dgn pemandangan dan dilihat dgn penglihatan. Hendaklah ia dibaca mengikut turutan tertib dan jgn sekali2 melangkau diantara bab. Perlu berguru jalan mengenal Tuhan ini, carilah Guru Mursyid yg boleh menerangkan setiap isi kandungan kitab Khasyaf Al-Haq ini. Berhati2lah dlm mencari guru yg sebenar, tuluskan hati dan berdoa ingin berkenalan dgn cintaNya, Tuhan akan aturkan jalan itu. Khasyaf Al-Haq adalah sebuah hasil seni yg termat tinggi nilai harganya, menyingkap ilmu khasyaf dgn cermat, teratur, halus, mendalam dan mudah utk difahami oleh sebilang usia. Antara persoalan2 yg dperbincangkan:
PENGENALAN MENGENAL ALLAH.
1. Apakah ilmu pertama dlm Islam.
2. Apakah tujuan Allah jadikan makhluk. Antara huraian yg boleh dikongsi bersama: Tujuan Allah jadikan makhluk dan tujuan Allah jadikan diri kita ini adalah supaya diriNya dpt dikenal. Mengenal Allah telah menjadi satu tujuan dan menjadi perkara pokok dlm kejadian tiap2 sesuatu termasuklah kejadian diri kita manusia. Setelah kita tahu tujuan kita dijadikan, kenapa kita tidak berasakan mencari jalan ke arah itu? Untuk menuju ke arah mengenal Allah, tilikilah kepada diri sendiri (roh) dan renungilah ke dalam diri sendiri sedalam2nya agar dgn cara itu, Allah akan dpt dikenal disebaliknya. Keadaan Allah mperkenal dan mperlihatkan diriNya kepada makhluk manusia itu adalah melalui penzahiran sifat2 wajahNya atas diri kita. Manusia itu adalah bayanganNya. Apabila wajah Allah itu terzahir pada sifat penglihatan, maka akan terleburlah sifat mata. Apabila wajah Allah itu terzahir pada sifat pendengaran, maka akan terleburlah pada sifat telinga. Apabila wajah Allah itu terzahir pada keseluruhan sifat jasad kita, maka akan terbinasalah seluruh diri kita. Apabila wajah Allah itu terzahir atas sifat sekalian makhluk, maka akan lebur dan binasalah sekalian alam. Di situlah hanya wajah Allah yg kelihatan disegenap pelusuk pandangan kita. Diciptakan diri kita ini adalah bertujuan supaya Allah dpt disembah. Makna perkataan 'sembah' bukan sahaja merujuk kepada perkara sembahyang, tetapi lebih merujuk kepada ilmu mengenal Allah. Perkara mengenal Allah itu merupakan perkara asas yg pertama didalam Islam, manakala perkara ibadah seumpama ibadah sembahyang dan yg lainnya adalah termasuk perkara yg dtg kemudian sesudahnya. Pengertian sembah adalah merujuk kepada perkara mengenal Allah. Hanya setelah melalui ilmu mengenal diri dan melalui ilmu mengenal Allah sahaja yg membolehkan kita menyembah dan mengabdikan diri dgn sempurna dlm pekerjaan ibadah kpd Allah. Terutamanya dlm ibadah sembahyang, mengucap dua kalimah syahadah, puasa dan sebagainya. Jika tidak mengenal Allah, kepada siapakah hendak kita tujukan ibadah kita? Umpamanya jika kita ingin berkenalan dgn seseorang, kita seharusnya mengenali tentang dirinya keseluruhan utk mpermudahkan urusan perhubungan itu. Pengabdian (menyembah) hanya akan terhasil setelah mengenal Allah. Tanpa mengenal Allah, pengabdian diri kepada Allah tidak akan terhasil. Setiap pengabdian atau sembahyang (sembah), hendaklah didahului dgn perkara mengenal Allah. Agar Allah itu dpt dilihat dan dpt dikenal, maka diperlihat dan diperzahirkan sifat2 wajahNya atas diri kita manusia. dari situ juga kita semua dpt melihat dan mengenal Allah melaluinya. Untuk itu, marilah kita sama2 melihat kepada diri kita sendiri agar Allah itu dpt dikenal melaluinya. Bagi yg berpandangan jauh, tujuan diciptanya manusia itu adalah supaya dpt melihat penzahiran wajah Allah atas sifat makhluk dan atas diriNya sendiri. Dgn cara menilik kepada diri sendiri, ianya membolehkan kita nampak Allah, lihat Allah dan mengenal Allah dgn lebih nyata dan terang melaluinya. Untuk melihat dan memandang Allah, kita tidak perlu kpd syarat dan rukun yg lain, selain dari diri kita sendiri!
3. Selain tujuan mengenal Allah, apakah masih ada tujuan lain kenapa makhluk dijadikan.
4. Apakah Allah dpt dikenal.
5. Bagaimana cara mengenal Allah. *mengenal Allah melalui sifatNya. *mengenal Allah melalui bekas2 sifatNya. 6. Bagaimana cara melihat Allah. 7. Untuk melihat Allah itu, apakah ada tabir atau hijab. 8. Apakah beza antara org Islam dgn org beriman. 9. Bagaimana iktikad hati org yg mengenal Allah. 10. Apakah tanggungjawab hamba ke atas Allah dan apakah tanggungjawab Allah ke atas hamba.
11. Bagaimana tanda hampirnya kita kpd Allah.
12. Bagaimana tanda sampainya kita kpd Allah.
13. Bagaimana tandanya kita tidak mharap balasan.
14. Bagaimana tanda tawakkal terhadap Allah.
15. Bagaimana tandanya kita mengenal Allah.
16. Bagaimana tandanya kita mengenal diri (roh).
17. Sifat peribadi bagaimanakah yg diamalkan oleh org makrifat. 18. Bagaimana cara untuk menzahirkan Allah. MENGENAL ALLAH MELAUI ILMU TAUHID:
1. Apakah maksud tauhid.
2. Apakah asas tauhid.
3. Sebab apa ilmu tauhid menjadi satu kewajipan dan kemestian.
4. Cerita: Malaikat Jibrail mengajar Rasulullah tentang Islam, iman dan ehsan.
5. Apakah maksud tauhid, menurut tafsiran ilmu makrifat.
6. Apakah perkara yg hendak ditauhidkan.
7. Bagaimana cara mengenal Allah melalui ilmu tauhid. MENGENAL ALLAH MELALUI ILMU AGAMA: 1. Apakah makna agama.
2. Apakah saranan Jibrail tentang agama.
3. Apakah agama yg diterima Allah.
4. Bagaimana mengenal Allah melalui agama mengikut ilmu makrifat. MENGENAL ALLAH MELALUI ILMU ISLAM:
1. Apakah maksud Islam.
2. Apakah asas rukun Islam.
3. Bagaimana mengukur kebenaran Islam. 4. Bagaimana mengenal Allah melalui rukun Islam yg lima mengikut ilmu makrifat. MENGENAL ALLAH MELALUI ILMU IMAN: 1. Apakah maksud iman. *iman menurut pandangan syariat. *iman menurut pandangan ilmu makrifat. 2. Apakah asas iman. 3. Apakah hukum bagai yg tidak mpelajari ilmu iman. 4. Bagaimana pekerjaan Islam dan bagaimana pekerjaan iman. 5. Bagaimana caranya mhampiri iman. 6. Apakah yg amat dikhuatiri oleh Rasulullah terhadap umatnya yg akan datang. 7. Apakah iman boleh mbawa kepada pbentukan peribadi. MENGENAL ALLAH MELALUI ILMU IHSAN: 1. Apakah itu ihsan. *ihsan menurut bahasa. *ihsan menurut pandangan syariat. *ihsan menurut pandangan makrifat. 2. Dapatkah kita melihat Allah sebagaimana Allah melihat kita. 3. Apakah pengertian ihsan menurut ilmu makrifat. 4. Apakah hukum bagi yg tidak sampai ke tahap ihsan. 5. Bagaimana iktikad org yg bpegang kepada ihsan. 6. Apakah kelebihan ilmu ihsan. 7. Bagaimana kaedah memahami Hadis dan Al-Quran dlm kontek ilmu ihsan. 8. Bagaimana cara ihsan menzahirkan Allah didalam solat. 9. Apakah tahap ihsan dapat melihat, memandang dan menyatakan Allah. MENGENAL ALLAH MELALUI ILMU FARDHU AIN: 1. Apakah maksud ainul yakin dan hakkul yakin. 2. Apakah tanda sampai kepada tahap hakkul yakin. 3. Bagaimana ilmu yakin dpt mhilangkan rasa tahut. 4. Apakah yg ditanggung oleh mereka yg yakin. 5. Setakat mana keyakinan terhadap akal, keyakinan tahap ilmudan keyakinan tahap makrifat. *tahap keyakinan akal. *tahap keyakinan ilmu. *tahap keyakinan makrifat. MENGENAL ALLAH MELALUI ILMU FEQAH: 1. Apakah maksud feqah. 2. Setakat mana had mpelajari ilmu feqah. MENGENAL ALLAH MELAUI ILMU USULUDDIN: 1. Apakah maksud ilmu usuluddin. 2. Setakat mana had sempadan mpelajari ilmu usuluddin. 3. Apakah perkara wajib, perkara harus dan perkara mustahil bagi Allah. MENGENAL ALLAH MELALUI ILMU SYARIAT: 1. Apakah maksud syariat. 2. Apakah pengertian syariat menurut ilmu makrifat. 3. Apakah perumpamaan tahap ilmu syariat. 4. Apakah yg mhalang golongan berilmu syariat dari mengenali Allah. 5. Cerita iktibar Nabi Allah Khaidir. 6. Bagaimana cara golongan syariat memilih jalan mengenal Allah. 7. Bagaimana cara memasukkan pekerjaan anggota batin supaya ikut serta dlm pekerjaan anggota zahir dlm ibadah. 8. Bagaimana ilmu syariat mdatangkan pkara Zuk dlm ibadah. 9. Apakah pekerjaan anggota syariat. 10. Bagaimana cara mengenal Allah melalui ilmu syariat. 11. Sampai kemana tahap penamat ilmu syariat.
MENGENAL ALLAH MELALUI ILMU TARIKAT:
1. Apakah maksud ilmu torikat.
2. Apakah perumpamaan tahap ilmu torikat.
3. Apakah maksud torikat menurut ilmu makrifat.
4. Bagaimana tahap ilmu torikat memilih jalan menuju makrifat.
5. Bagaimana cara memahami ilmu torikat.
6. Bagaimana cara org makrifat mengenal Allah.
7 Sampai kemana tahap penamat ilmu torikat. MENGENAL
ALLAH MELALUI ILMU HAKIKAT:
1. Apakah maksud ilmu hakikat.
2. Apakah maksud hakikat menurut ilmu makrifat.
3. Apakah perumpamaan tahap ilmu hakikat.
4. Apakah maksud syariat tidak dpt dipisahkan dgn hakikat. 5. Apakah yg mhalang golongan hakikat dari mengenal Allah. 6. Bagaimana cara dan kaedah mpelajari dan mdalamiilmu hakikat.
7. Bagaimana mengenal Allah melalui ilmu hakikat.
MENGENAL ALLAH MELALUI ILMU MAKRIFAT:
1. Apakah maksud makrifat.
2. Sampai kemanakah had fardhu mpelajari ilmu makrifat.
3. Apakah perumpamaan tahap ilmu makrifat.
4. Bagaimana tahap keyakinan mengenal Allah, sehingga sampai kepada tahap baqo' dlm wajah Allah.
5. Makrifat yg sebagaimana mbawa pkara yakin sehingga sampai kepada tahap baqo'.
6. Bagaimana ilmu makrifat mambawa kepada sifat fakir.
7. Apakah ilmu yg berkaitan dgn ilmu makrifat.
8. Apakah rahsia rasa (zuk) dlm makrifat.
9. Bagaimana airmata boleh membeli ilmu makrifat.
10. Bagaimana memasukkan perkara rasa dlm ibadah.
11. Bagaimana kedudukan doa bagi org makrifat.
12. Apakah hukum ibadah yg tidak disertai makrifat.
13. Dimana letaknya tempat belajarilmu makrifat.
14. Bagaimana mengenal Allah melalui ilmu makrifat.
15. Sampai kemana had penamat ilmu makrifat.
MENGENAL ALLAH MELAUI AKAL:
1. Apakah maksud akal.
2. Dimana letaknya akal zahir (otak).
3. Dimana letaknya akal batin.
4. Siapa sebenarnya akal.
5. Bagaimana menentu akal sempurna atau tidak.
MENGENAL ALLAH MELALUI HATI:
1. Apa maksud hati.
2. Apakah makna hati kasar.
3. Apakah makna hati halus.
MENGENAL ALLAH MELALUI QALBU:
1. Apakah maksud qalbu.
2. Qalbu ada berapa jenis.
3. Dimana letak usaha dan ikhtiar.
4. Apakah qalbu bertempat.
5. Siapakah yg patut dipersalahkan atas pbuatan kita.
6. Apakah yg menentukan kafir atau Islamnya seseorang.
7. Apakah fungsi dan kewajipan anggota zahir.
8. Apakah maksud qalbu mukmin.
9. Bagaimana rupa qalbu yg kotor.
10. Bagaimana rupa qalbu yg bersih.
MENGENAL ALLAH MELALUI JIWA:
1. Apakah maksud jiwa.
2. Apakah maksud jiwa mutmain'nah.
3. Bagaimana keadaan jiwa org mutmain'nah.
4. Jiwa kita terbahagi berapa bahagian.
MENGENAL ALLAH MELALUI LAILATUL QADAR:
1. Apakah makna lailatul qadar.
2. Bila berlakunya lailatul qadar.
3. Benarkah peristiwa lailatul qadar merubah hati secara tiba2.
4. Bagaimana tabiat dan gelagat masyarakat dlm menunggu kunjungan lailatul qadar.
5. Apakah kelebihan malam lailatul qadar.
6. Bagaimana pegangan (iktikad) bagi mereka yg telah manikmati lailatul qadar.
7. Bagaimana cara utk mendapatkan lailatul qadar.
8. Bagaimana lailatul qadar dpt mbawa kita kepada mengenal diri.
9. Apakah dgn cara menilik diri sendiri (musyahadah) boleh mbawa kita menikmati lailatul qadar dan mengenal Allah.
10. Apakah pendapat syarak tentang kedatangan lailatul qadar.
11. Apakah maksud peristiwa sujud dan tunduk pada hari lailatul qadar.
12. Cerita pertama, dari salah seorang hamba Allah yg mendapat kurnia malam lailatul qadar.
13. Cerita kedua, org yg dapat menikmati malam lailatul qadar.
14. Cerita ketiga, org yg dapat menikmati malam lailatul qadar.
MENGENAL ALLAH MELALUI SIFAT DUA PULUH:
1. Apakah maksud sifat dua puluh.
2. Adakah Allah mempunyai sifat.
3. Apakah asas sifat dua puluh.
4. Apakah bentuk sifat Allah.
5. Bahagian
2 sifat dua puluh. MENGENAL ALLAH MELALUI SIFAT NAFSIAH (DALAM SIFAT DUA PULUH):
1. Apakah maksud sifat ma'ni.
2. Apakah sifat yg terkandung dlm ma'ni.
3. Apakah bentuk sifat ma'ni.
4. Apakah perumpamaan sifat ma'ni.
5. Apakah pengajaran yg dapat kita ambil dari pelajaran sifat ma'ni.
6. Apakah sifat ma'ni Allah yg terzahir pada diri kita.
7. Apakah hubungan sifat ma'ni dgn roh.
8. Apakah peranan sifat ma'ni.
MENGENAL SIFAT ALLAH MELALUI SIFAT MAKNAWIAH (DALAM SIFAT DUA PULUH):
1. Apakah maksud sifat maknawiah.
2. Apakah sifat yg terkandung dlm maknawiah.
3. Apakah bentuk sifat maknawiah.
4. Apakah perumpamaan sifat maknawiah.
5. Apakah peranan sifar ma'ni.
6. Maknawiah ada berapa sifat.
7. Apakah hubungan sifat ma'ni dgn sifat maknawiah dan apa pula hubungannya dgn diri kita.
8. Apakah hubungkaitnya sifat maknawiah dgn dua kalimah syahadah.
MENGENAL ALLAH MELALUI SIFAT SALBIAH (DALAM SIFAT DUA PULUH):
1. Apakah maksud sifat salbiah.
2. Apakah sifat yg terkandung dlm salbiah.
3. Apakah bentuk sifat salbiah.
4. Apakah peranan sifat salbiah. 5. Apakah sifat salbiah Allah yg terzahir pada diri kita.
MENGENAL ALLAH MELALUI DUA KALIMAH SYAHADAH: 1. Apakah maksud syahadah mengikut syarak.
2. Apakah pengertian syahadah mengikut ilmu makrifat.
3. Apakah benar kalimah syahadah sudah sedia ada sejak azali.
4. Apakah hubungan sifat dua puluh dgn kalimah syahadah. 5. Apakah benar Muhammad dan kalimah syahadah telah wujud sejak azali.
6. Apakah hubungan sifat dua puluh dgn kalimah syahadah. 7. Siapakah saksi dan yang menyaksikan ucapan syahadah.
MENGENAL ALLAH MELALUI KALIMAH "LA" (NAFI) (DALAM KALIMAH SYAHADAH):
1. Apakah maksud kalimah 'la' (nafi) dlm syahadah.
2. Bagaimana meletakkan tafsiran kalimah 'la' atas diri kita. 3. Bagaimana pegangan hati (iktikad) org makrifat dgn kalimah 'la'.
4. Sifat dua puluh manakah yg terkandung dlm kalimah nafi (la).
5. Bolehkah akal dpt megukur sifat nafi atau kalimah 'la' melalui anggaran kualiti atau kuantiti.
6. Apakah sifat yg hendak kita nafi, tolak atau buang.
7. bagaimana cara kita utk menafi dan menolaknya.
8. Bagaimana cara utk berpegang kepada kalimah 'la' atau nafi.
MENGENAL ALLAH MELALUI KALIMAH 'ILLAH HA' (ITHSBAT) (DALAM KALIMAH SYAHADAH):
1. Apakah maksud kalimah 'illa ha' (ithsbat).
2. Cara dua puluh manakah yg tkandung dlm kalimah ithsbat (illa ha).
3. Bolehkah akal dpt mengukur sifat ithsbat atau kalimah 'illa ha' melalui anggaran kualiti atau kuantiti.
4 Apakah beza antara sifat nafi (la) dgn sifat ithsbat.
5. bagaimana meletakkan tafsiran kalimah 'illa ha' (ithsbat) atas diri kita.
6. Apakah Allah meminjam pakai pakain sifatNya kepada kita atau Allah hanya menzahirkanwajahNya atas kita.
7 Apakah sebab dan tujuannya ilmu itsbat ini dipelajari.
8. Bagaimana cara utk berpegang kepada kalimah ithsbat.
MENGENAL ALLAH MELALUI KALIMAH "ILLA" (SABIT) (DALAM KALIMAH SYAHADAH):
1. Apakah maksud kalimah 'illa' (tsabit).
2. Sifat dua puluh manakah yg terkandung dlm kalimah sabit (sebab) atau 'illa'.
3. Bagaimana cara menghayati sifat 'ila' menurut suluhan ilmu makrifat.
4. Bolehkah akal dpt mengukur sifat tsabit atau kalimah 'illa' melalui anggaran kualiti atau kuantiti. MENGENAL ALLAH MELALUI ALLAH (MUSABIT) (DALAM KALIMAH SYAHADAH):
1. Apakah pengertian kalimah musabit (kalimah Allah). 2. Sifat dua puluh manakah yg terkandung dlm kalimah musabit. 3. Bagaimana cara memahami dan menghayati kalimah musabit.
4. Bolehkah akal dapat mengukur sifat musabit atau kalimah Allah melalui anggaran kualiti atau kuantiti.